„MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”
PODSUMOWANIE OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
W roku szkolnym 2019 / 2020 dzieci z grupy IV wraz ze swoimi wychowawczyniami przystąpiły do udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”.
Głównym celem projektu było rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród dzieci. Całą akcję rozpoczęłyśmy w październiku 2019 roku. Dzieci wspólnie wybrały maskotkę pomocnika „Misia”, który zaopatrzony w dziennik podróży przebywał w domu przedszkolaka przez jeden lub dwa dni. Zadaniem dzieci było wspólne z rodzicami poczytanie misiowi bajek, opowiadań oraz wykonanie rysunku do zamieszczonego przez rodzica wpisu tytułu przeczytanego utworu. Powstał w ten sposób piękny i kolorowy album.
Wraz z Misiem w ciągu roku realizowałyśmy poszczególne moduły projektu:
- Czytające przedszkolaki – czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów, stworzenie „Misiowego Kącika Wymiany Książek”.
- Misiowy wolontariat – kształtowanie wrażliwości społecznej i odpowiedzialności za otaczający świat, działania na rzecz pomocy potrzebującym.
- Dzień Pluszowego Misia – wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa, zabawy czytelnicze.
- Bezpieczni z Małym Misiem – zajęcia i zabawy oraz działania na rzecz bezpieczeństwa we współpracy z instytucjami: policją, strażą pożarną, ratownictwem medycznym itp.
- Zmisiowany Dzień Matematyki – wspólne obchody Dnia Matematyki, tworzenie opowieści matematycznych z wykorzystaniem wspólnie wykonanych misiowych liczmanów.
- Mały Miś i prawa dziecka – zajęcia i zabawy utrwalenie prawa dziecka oraz wartości kształtujących postawy obywatelskie.
- Mali przedsiębiorcy! – działania na rzecz przedsiębiorczości najmłodszych np. wykonanie skarbonek na oszczędności.
Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także do doskonalenia pracy własnej nauczycieli. Wymagał zaangażowania i naszych dodatkowych działań. Dzieci na miarę swoich możliwości, planowały, dzieliły się zadaniami, pozyskiwały rodziców do współpracy, przygotowały plakaty. Zaangażowanie rodziców, którzy czytali dzieciom również w przedszkolu rozbudził pasję do słuchania czytanych bajek i opowiadań, przyczynił się do kształtowania właściwych nawyków czytelniczych u dzieci a ponadto uczył postawy otwartości na świat. W ramach projektu odwiedzali nas także uczniowie, pracownicy biblioteki i inni goście.
Efekt końcowy naszych działań to uzyskanie CERTYFIKATU WZOROWEJ PLACÓWKI 😊