PONIEDZIAŁEK 29.06.2020. TEMAT DNIA: „Woda nie tylko do picia”

  1. „ Bulgocząca woda”- zabawa oddechowa, dmuchanie przez słomkę do kubeczka z wodą .

/ dziecko dostaje przezroczyste kubeczki z wodą i słomki/ Wykonuje zadania:

– pije wodę przez słomkę

– wypuszcza powietrze do wody przez słomkę, raz mocno, raz delikatnie

– miesza wodę słomką , robi mały, później duży wir

  1. „ Przenoszenie wody” – zabawa zręcznościowa

/dziecko dostaje drugi kubek i łyżkę stołową, przelewa wodę z kubka do kubka, starając się nie wylać ani kropli, następnie nabiera wodę na łyżkę stołową i przenosi ją w inne miejsce np. do kubka stojącego w drugim końcu pokoju

  1. „ Papierowe łodzie” – praca plastyczna – tworzenie papierowych łodzi według instrukcji

https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0

  1. „Co pływa? Co tonie?” – zabawa badawcza, umożliwiająca wzbogacenie wiedzy dziecka na temat właściwości otaczających je przedmiotów

/ gromadzimy różne przedmioty; spinacz biurowy, klucz, monetę, korek, kawałek styropianu, plastikowy klocek, drewniany klocek, gumową zabawkę itp./ – stawiamy duże przezroczyste naczynie z wodą.

/ Dziecko wkłada pojedynczo do wody zgromadzone przedmioty i obserwuje co się z nim stanie. Następnie wyciąga wnioski które przedmioty toną, a które pływają po powierzchni z czego są one zrobione. Można do zabawy wykorzystać także wcześniej wykonane papierowe łódki.

  1. Doświadczenia z wodą:
  • „Kto się lubi, a kto czubi” – Dziecko wlewa samodzielnie wodę do miski. Wsypuje na jej powierzchnie mielony pieprz. Następnie wyciska kilka kropli soku z cytryny.   Obserwuje co się dzieje?  – Ziarenka pieprzu pod wpływem soku z cytryny oddalają się. Następnie dodają pół łyżeczki cukru i obserwują, że ziarenka pieprzu przybliżają się. Wniosek – Cytryna kwasi, kłóci się. Cukier słodzi i łagodzi
  • „Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie? – Dziecko nalewa do połowy pięciu słoików wodę. Następnie wsypuje kolejno do nich sól, cukier, kaszę manną, mąkę , olej. Obserwuje co się dzieje? Sprawdza zachowanie produktów w wodzie, wyciąga wnioski, formułuje twierdzenia. Cukier i sól to kryształy, które rozpuszczają się w wodzie, Kasza manna to ciało stałe, które nie rozpuszcza się w wodzie, mąka to także drobinki ciała stałego / bo pochodzi ze zmielonego ziarna/ , choć bezpośrednio po wymieszaniu z wodą tworzy mętną zawiesinę, to po odstaniu opada na dno tworząc osad. Olej nie rozpuszcza się w wodzie, po intensywnym mieszaniu rozbija się na drobne kuleczki. Po pewnym czasie znów się połączy i zacznie pływać na powierzchni wody, gdyż jest od niej lżejszy.
  1. „ Uwaga kałuże” – zabawa ruchowa utrwalająca znajomość cyfr i liter.

/ Rodzic rozkłada 5 niebieskich kartek – kałuż, każda z nich zawiera jedną cyfrę i literę, np.:  kartkę – U8,  kartkę – A1, kartkę – G4,  kartkę – N0,  kartkę – B7. Dziecko swobodnie biega pomiędzy kałużami. Na przerwę w muzyce musi stanąć na kałuży, którą wymienił rodzic/

  1. „ Rytmiczne pędzelki” – malowanie farbami w rytm skocznej muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=L-NgEPc35Io

 

 

F